Jak możemy pomóc?

Farmaceuci z całego kraju zadali nam szereg pytań dotyczących działania systemu elektronicznej recepty transgranicznej. Poniżej odpowiadamy na te najczęściej zadawane. Lista ta będzie na bieżąco aktualizowana

Aspekty prawne

  • Jakie są podstawy prawne e-recepty transgranicznej?   
    1. Ustawa z dnia 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U z 2021r., poz. 974, z późn. zm.) art. 2 pkt 35aa; art. 95b ust. 2 pkt 3 i ust. 4; art. 96 ust. 1 pkt 4; art. 96a ust. 1, ust. 1a, ust. 1aa, ust. 12; art. 99a ust. 3;
    2. Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie recept (Dz.U. z 2020 r., poz. 2424, z późn. zm.). § 1 pkt 2; § 2 ust. 1 pkt 5; § 5 ust. 4, ust. 9; § 5 ust. 5, § 6 ust. 3, § 13; § 14 ust.1 - 4.  
  • Czy jest możliwość refundacji e-recepty transgranicznej?  

    Tak, zwrot kosztów refundacji możliwy jest w kraju pacjenta. Wymagane jest zawnioskowanie przez Pacjenta o zwrot. W przypadku polskiego Pacjenta wymagane jest złożenie stosownego wniosku do NFZ. 

    Więcej informacji udziela NFZ na stronie: https://www.nfz.gov.pl/dla-pacjenta/zalatw-sprawe-krok-po-kroku/jak-uzyskac-zwrot-kosztow-leczenia-w-ramach-dyrektywy-transgranicznej/

    Należy złożyć “WNIOSEK O ZWROT KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ UDZIELONYCH NA TERYTORIUM INNEGO NIŻ RZECZPOSPOLITA POLSKA PAŃSTWA CZŁONKOWSKIEGO UNII EUROPEJSKIEJ LUB EUROPEJSKIEGO OBSZARU GOSPODARCZEGO – NA PODSTAWIE ART. 42b USTAWY Z DNIA 27 SIERPNIA 2004 r. O ŚWIADCZENIACH OPIEKI ZDROWOTNEJ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW PUBLICZNYCH"

    Uwaga: w przypadku e-recepty transgranicznej we wniosku w punkcie 6.5.1 należy podać klucz dostępu do recepty składający się z 44 cyfr.   

  • Jakie są wyłączenia i ograniczenia w przypadku e-recepty transgranicznej? 

    Przepisać na e-receptę transgraniczną można produkty lecznicze gotowe, leki refundowane oraz nierefundowane.

    Ograniczenia w zakresie wystawianych produktów, to:

    1. leki psychotropowe, odurzające;
    2. leki recepturowe;
    3. środki spożywcze specjalnego przeznaczenia żywieniowego oraz wyroby medyczne;
    4. brak możliwości wydawania leków o innej mocy/postaci dawki.

Realizacja e-recepty transgranicznej

  • Czy e-recepta transgraniczna jest dostępna dla każdego? 

    W przypadku polskiego Pacjenta (bądź Pacjenta z nabytymi prawami do świadczeń na terenie RP) wyjeżdżającego za granicę konieczne do spełnienia są dwa warunki:

    1. Ukończony 18. rok życia;
    2. Posiadanie Internetowego Konta Pacjenta w celu wyrażenia zgody na obsługę e-recept transgranicznych. 
  • Czy można wydać pacjentowi zamiennik leku w ramach realizacji e-recepty transgranicznej? (przy zachowaniu mocy/postaci dawki) 
    Tak, można wydać zamiennik, o ile na e-recepcie nie wskazano, że nie można dokonać zamiany leku (znacznik "nie zamieniać"). 
  • Podejrzewam, że w polskiej aptece sprzedaje się inne leki, o innej nazwie, niż przepisane na recepcie może mieć Pacjent zza granicy. Czy można wydać pacjentowi zamiennik leku? (przy zachowaniu mocy/postaci dawki) 
    Tak, można wydać zamiennik, o ile na e-recepcie nie wskazano, że nie można dokonać zamiany leku (znacznik "nie zamieniać"). 

PIN B (Patient Information Notice)

  • Co to jest PIN B i gdzie go znaleźć? 
    PIN B, nazwa wywodzi się od angielskiej nazwy Patient Information Notice i oznacza Informację dla Pacjenta. Jest to dokument zawierający informacje o przetwarzaniu danych osobowych Pacjenta w kraju realizacji recepty. Farmaceuta ma obowiązek udostępnienia PINu B w postaci wydruku przed realizacją e- recepty transgranicznej. Treść PINu B została udostępniona aptekom przez NIA – Naczelna Izba Aptekarska, dostępna jest także na portalu ezdrowie.gov.pl, w zakładce dla Aptek -> e-recepta transgraniczna -> Pliki do pobrania.   
  • Czy PIN B można powiesić gdzieś na ścianie w aptece w widocznym miejscu, bez konieczności ustnego informowania pacjenta o przetwarzaniu danych? 
    Tak, jednak obowiązkowo trzeba Pacjentowi wskazać PIN B, poinformować Go, gdzie PIN B się znajduje i umożliwić zapoznanie się z treścią.  

Problemy techniczne

  • Gdzie przekazywać problemy techniczne związane z e-receptą transgraniczną? Na jaki adres można kierować zgłoszenia? Np. problemy informatyczne typu recepty nie widać w systemie, recepta błędnie wystawiona na inną osobę itp.  

    Wszelkie zgłoszenia prosimy kierować za pomocą formularza zgłoszeniowego problemów dostępnego pod adresem: https://p1pomoc.cez.gov.pl/ lub na adres mailowy: e-recepta@cez.gov.pl.

    Możliwy jest także kontakt telefoniczny za pośrednictwem Infolinii technicznej: 19 239 lub zza granicy +48 515 239 239.